A 21 Nő az Egészségügyért Alapítvány elismerő oklevelét 2020-ban dr. Dér Péter vehette át egészségkommunikációs ismeretterjesztő tevékenységéért.
Az alábbiakban a díjazottal készített interjút olvashatják.
Fotó: Isza Ferenc
MIÉRT TARTOD FONTOSNAK AZT, HOGY A BETEGEIDDEL/ A VÁSÁRLÓIDDAL A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁN KERESZTÜL KOMMUNIKÁLJ?
A mai digitális világban már szinte mindenki jelen van a digitális térben. Persze ezzel sokan nincsenek tisztában, mert amikor megkérdezik, hogy van-e internethozzáférésük, elfelejtik, hogy az okostelefonjuk ott a kezükben. Emellett a digitális térben információs sokk éri az embereket, és bizony sokszor nehéz megítélni a különféle tartalmak hitelességét. Ezért is tartom fontosnak, hogy mint szakember is jelen legyek, legyünk a digitális térben, és ott szakemberként viselkedve hiteles információkat szolgáltassunk. Így válik az offline gyógyszerész egy sokkal könnyebben elérhető szakemberré, ami nagyban növeli az adherenciát.
EZ A KOMMUNIKÁCIÓS MŰFAJ MOST VAN KIALAKULÓBAN. VAN-E AZ ILYEN JELLEGŰ KOMMUNIKÁCIÓNAK SZABÁLYRENDSZERE?
Írott szabályokról nem tudok, íratlanokról viszont igen. Sajnos a közösségi médiában sokszor szükség lenne írott és be is tartott szabályokra, illetve akár annak a kultúrájának a megteremtődésére, hogy attól, hogy egy adott közösségi hálón vagyunk, nem feltétlenül azonos helyen mozgunk. Erre jó példa a „Kérdezze a gyógyszerészét” csoport a Facebook nagy általánosságtól eltérő és be is tartott szabályrendszere. Offline nem kérdés, hogy amikor belépünk egy patikába, akkor ott tisztelettudóan kell viselkedni. Online térben ez például nem evidens, hogy miként kell viselkedni. A másik nagy probléma, hogy az offline térben a magánélet könnyebben elkülöníthető (főleg, ha az ember más településen lakik), de online térben ez sokszor ütközik nehézségbe. A hitelesség kérdése a harmadik pont, de úgy gondolom, hogy ez offline és online térben is ugyanúgy az egyén szakmai igényességén múlik.
MILYEN INFORMÁCIÓKRA NYITOTTAK, ILLETVE MILYENEKRE NEM NYITOTTAK A KÖVETŐID?
Erre így nehéz válaszolni. Próbálok elég sokféle módon kommunikálni az olvasókkal, és azért szoktam figyelni az elérési számokat, a mondandó sikerességét, hogy lássam, egy-egy csatorna milyen eredménnyel teljesít, hogy azt tudjam használni a későbbiekben is már nagyobb sikerrel. Gondolok itt élő videókra, hosszú összefoglaló posztokra, infógrafikákra, blogra stb.
A GYÓGYSZERÉSZ TÁRSADALOM HOGYAN TEKINT A MUNKÁDRA?
Nem tudom. Szerintem vegyes azért a kép, mert ahogy látom, sokan ismernek és követik, hogy mit mondok. Azért ez nagy felelősség is. Csúnyán fogalmazva van szavam a szakmában, de én mindig is egy egyszerű gyógyszerésznek tartom magam, és nem törekszem semmilyen vezető szerepre. Ha jönnek utánam? Jöjjenek, sosem zavart. Az online munkáimmal sok barátot is szereztem, de biztos vagyok benne, hogy lett ellenségem is bőven. Néha azért érzékelek egyfokú ellenállást, hogy ne akarjam megmondani “a tutit”. Meg sokan nem értik a motivációim. Főleg talán az a legfurcsább, hogy társadalmi munkában végzek sok mindent. De gondoljuk csak végig, amikor bejön a beteg a patikába és kérdez, akkor is ingyen adunk tanácsot.
MIK A TERVEID A KÖZELJÖVŐBEN?
Van, amiről még nem szeretnék beszélni, elkiabálni. Egy biztos, hogy a mostani felállást szeretném továbbra is folytatni. Gondolok itt a receptkivaltas.hu-ra, a Ventillátor blog folytatására, a patika online elérhetőségén közérthető információk biztosítására, az online tanácsadás folytatására ingyenes formában is. Amit már nagyon szeretnék befejezni és el is árulhatom, az a receptkivaltas.hu-n egy lakossági portál használatát bemutató videosorozat, mert most az a legnagyobb gond, hogy sokan nem tudják, milyen receptjeik vannak felírva a TÉRben.